A koronavírus-járvány olyan változásokat hozott a mindennapi és az üzleti életben. A karantén és a recesszió hatásai valószínűleg tovább is érezhetőek lesznek az elkövetkező években.
Világszerte kérdéses volt a vállakozások számára, hogy mennyi ideig képesek túlélni a világjárványt. Az Egyesült Államokban működő kisvállalkozások több mint fele zárt be ideiglenesen, Kanában pedig 2020. első negyedévében 460 000 vállalkozás húzta le véglegesen a rolót.
A digitalizáció jelenti a megoldást
Hogy átvészeljék a járványt, a vállalkozások gőzerővel dolgoztak digitalizációjuk felgyorsításán. Az összes lehettséges iparágban elterjedtek a videokonferencia eszközök és projektmenedzsment platformokat, hogy az alkalmazottak számára biztosítsák a távolról történő munkavégzés lehetőségét és több egyetem kínál virtuális tanulási kurzusokat.
Így került a reflektorfénybe az AR és a VR is. Íme néhány módszer arra, hogy a cégek hogyan kezdték használni ezeket a technológiákat a túléléshez.
VR az ingatlanbizniszben
Nem meglepő, hogy a koronavírus merázta a lakás-, és az ingatlanpiacot. De VR-ral az ingatlanügynököknek és tulajdonosoknak jó esélyük van a működés biztosítására.
Egy kínai stratup hatalmasat nőtt azzal, hogy VR segítségével teszi lehetővé a potenciális vásárlóknak és bérlőknek, hogy 3D-s túrákat tegyenek a lakásokban és házakban. VR platformjukon jelenleg csaknem 4 millió ház áll rendelkezésre melyet 660 millió ember böngész.
A társaság digitalizálási programja nem merült ki ebben, csiszolták és 443 paraméter szerint szűrhetővé tették adatbázisukat és lehetővé teszim az online tranzakcióka és szerződéskötéseket is.
VR konferenciák és kiállítások
A kijárási korlátozásolk és az önkéntes karantén óriási károkat okozott a 2,5 trillió dolláros kiállítási ipar számára, mivel világszerte lemondták ezeket a rendezvényeket.
Ez nagy érvágás a vendélátóipar és a légitársaságok számára, de a konferenciaipar beépítheti az AR-t és a VR-t a működésébe. Az élmény pesze nem ugyanaz, mint személyesen, de a VR-alapú kiállítások új funkciókat is tudnak kínáni a hagyományos eseményekkel szemben.
Sok vállalat VR platformokat használ, hogy a résztvevők virtuálisan csatlakozzanak nagy konferenciákhoz. A virtuális látogatók avatárjai 360 fokos élő videofeed-eken jelenhetnek meg. A VR-alapú kiállítások ráadásul lehetővé teszik a résztvevők számára, hogy más országokból csatlakozzanak, ezért ez a technológia valószínűleg sokáig fennmarad, a vírus után is. A VR formátum több szakaembert is arra ösztönözhet, hogy előadjon az ilyen expókon, mivel kiküszöböli az utazási időt, az étkezési költségeket és az egyéb járulékos kiállítási költségeket.
AR a kiskereskedelemben
Noha a fogyasztók a járványtól függetlenül is rengeteg terméket vásárolnak online, a gyakorlatban a vásárlás előtt felkeresnek egy fizikai üzletet is, hogy a valóságban is megnézzék a terméket. Erre persze nem volt lehetőség a karantén alatt, így nagyobb hangsúlyt kaptak a termékeket bemutató alkalmazások
Az IKEA-nak például 2017. óta van egy AR alkalmazása, ami nem vert fel túl nagy port megjelenésekor. Az app-on keresztül a vásárlók okostelefonjukon láthatják, hogy nézne ki egy-egy bútordarab otthonukban.
Mások az AR-t arra használják, hogy a vásárlóik onine próbálhassanak fel ruhákat, szemüvegeket, vagy épen rúzst és hajszínt.
Végtelen lehetőségek
A VR és az AR esetleges felhasználási területei itt nem érnek véget. Az egészségügyben az a VR-t használják a beteg anatómiájának részletes áttekintésére anélkül, hogy a beteg jelen lenne. Az oktatásban szintén határtalanok a lehetőségek, de a járvány által leginkább érintett turizmusban is voltak már próbálkozások.
Abban sokan egyetértenek, hogy a világjárvány után megváltozik az életünk. Talán pont a virtuális valóság elterjedése lesz az egyik ilyen változás, mivel számára a jelen helyzet egy jó kiugrási lehetőség.