Ha VR játékokról hallunk elsősorban mindenkinek a játékos szórakozás jut eszébe, holott a virtuális valóság napjainkban nagy szerepet játszik a világ megismerésében, az oktatásban sőt az orvostudományban. A VR játékok segítségével olyan tájakra is eljuthatunk, amelyek a lenyűgöző élmény mellett fontos ismeretekkel is bővíthetik tudásunkat. Íme egy Japán példa arra, hogy a VR játékok békésebbé, de legalábbis érthetőbbé tehetik a körülöttünk lévő világot és annak meghatározó eseményeit.
Minden év augusztusában a világ, de különösen Japán az 1945-ben ledobott két atombomba pusztítására emlékezik. Augusztus 6-án az Enola Gay elnevezésű B-29-es amerikai bombázó Hirosimára dobta a Little Boy (Kisfiú) névre keresztelt atombombát. Csak ez az egyetlen bomba az év végére 140 ezer ember életét oltotta ki. A hirosimai támadás után három nappal újabb bombát dobott le az Egyesült Államok, ezúttal Nagaszaikra. A két brutális atomcsapás nyomán, amelynek áldozata zömmel a vétlen civil lakosság volt, Japán inkább feltétel nélkül megadta magát, így véget ért a II. Világháború.
Ma is nagyon sok az atomfegyver a világban
Hiába azonban az atomfegyverek bevetésének szomorú emlékezete, a világban ma is mintegy 14 ezer nukleáris robbanófej van, amelyek miatt megismétlődhet Hirosima és Nagaszaki tragikus története. Ez közel sem olyan légbőlkapott félelem, hiszen a kommunista berendezkedésű, zárkózott, de annál ellenségesebb Észak-Korea jelen pillanatban is atomfegyvere kifejlesztésén dolgozik. De hogyan kerül ide a virtuális valóság?
Hirosimát bemutató VR játékot készítettek a japán hallgatók
Japán hallgatók egy csoportja olyan VR játékot hozott létre, amely valósághűen mutatja be az 1945-ös Hirosima hangulatát, utcáit, tereit, hangjait az atomfegyver bevetése előtt, majd közvetlenül az atomcsapás után. A Horisomia közelében lévő Fukuyama-i hallgatók és tanáraik abban reménykednek, hogy a játék segíthet abban, hogy soha hasonló eset ne történhessen meg többé. Egyikük úgy fogalmazott, hogy a virtuális valóság segítségével még nyelvismeret nélkül, pusztán a képek és a hangulat segíthet megérteni azt a szörnyű pusztítást, amelyet a bomba okozott.
A játékban a felhasználók a Motoyasu folyó partján sétálhatnak, és megtekinthetik a korabli épületeket, beléphetnek például a postahivatal és annak a kórháznak az épületébe, amelynek romjai ma is megtalálhatóak Hirosimában. A VR játék egyik fejlesztője arról beszélt, amikor a virtuális valóság épületeit alkotta meg, akkor döbbent rá, mekkora pusztítást is képes okozni egy ilyen bomba a valóságban. Katsushi Hasegawa azt is elmondta, a játékhoz korabeli fotók és levelezőlapok egész sorát tanulmányozták, valamint interjúkat készítettek a túlélőkkel is. Utóbbiak közül többen úgy nyilatkoztak, hogy munkájuk nagyon valósághűre sikerült.