A sokszor összetévesztett, vagy pontatlanul használt virtuális valóság (VR), a kiterjesztett (AR) és a kevert (mixed reality, MR) valóság fogalmai közt teszünk gyorsan rendet új cikkünkben.
Virtuális valóság (Virtual Reality, VR)
Ennek lényege a gyakorlatban, hogy teljesen le van takarva a szemünk, nem látjuk a való világot, hanem egy számítógépes környezet által létrehozott digitális világban barangolhatunk. Példa erre számos VR játék és a PlayStation, vagy a HTC VR-rendszere. A játék mellett a virtuális valóságot már használják ingatlanok bemutatásához, tervezéshez, orvosláshoz. Sőt legkorábbi felhasználása különböző szimulátorokban a mai napig fontos részét képezi például a pilóták kiképzésének.
Kiterjesztett valóság (Augmented Reality, AR)
A valóság digitális kibővítése, amikor egy telefon kameráján keresztül nézett élőképre, vagy egy félig áttetsző, képernyővel ellátott szemüveg segítségével gyakorlatilag a valós környezetbe (utcaképre, lakás vagy üzlet képére, vagy bármire) virtuális elemeket vetíthetünk. Jó példa rá a Pokémon Go vagy a most fotótűzként terjedő Harry Potter játék és az IKEA pár éve indított (jobb sorsra érdemes) applikációja, mellyel telefonnal a lakásban megnézhetjük, hogy mutat majd az új skandináv szék, ágy vagy kanapé.
Kevert valóság (Mixed Reality, MR)
A VR és az AR keveréke: a virtuális valóság elemei nem csupán megjelennek a képernyőn, hanem kapcsolatba is tudnak lépni a való világgal, azaz itt telefonról vagy másképp irányíthatjuk is ezeket a tárgyakat. A valós környezetünket egyszerre észleljük a virtuális világgal, amelyek között a határ elmosódni látszik. A legelterjedtebb felhasználási területe a kevert valóságnak az okosotthonok vezérlése és az ipari karbantartás. A területen a Microsoft HoLoLens szemüveget a vezető, melynek felhasználási lehetőségeit mostanában leginkább az oktatásban próbálgatják.