A az első videojátékok megjelenésétől hosszú út vezetett a VR játékokig, az első joystick története azonban még régebbre nyúlik vissza.
Egészen 1926-ig. Ekkor szabadalmaztatta ugyanis Carlos Brown Mirick az első joystickot, melyet az Egyesült Államok Haditengerészetének készített.
A találmányt távirányítású repülőgépek irányítására használták. (A Légierő, mint külön fegyvernem, csak 1947 óta létezik az Egyesült Államokban). Mirick azt írja a szabadalomhoz kapcsolódó dokumentációjában, hogy “az irányítási rendszerem különösen alkalmas pilóta nélküli repülőgépek manőverezésére”.
A nácik csodafegyverét is irányította
Ezekre a pilóta nélküli repülő alkalmatosságokra a második világháborúban a németek is rá voltak pörögve, ők főleg olyan rakéták irányításához használták, mint a V-2 egyik változata. Ez egyébként elég menő cucc volt akkoriban, ugyanis egyes számítások szerint a V-2 volt az első olyan ember alkotta tárgy, ami a világűrben járt.
Annak ellenére, hogy irányítórendszere nem volt túl pontos - maximális hatótávolságában 50%-os eséllyel találta el a célpont 17 kilométeres körzetét - a rakéta fejlesztéseire épített később az USA és a Szovjetunió űrprogramja is, mintegy hadizsákmányként megszerezve a fejlesztő mérnököket.
Joystick a játékokban
Visszakanyarodva a joystickokhoz, azokat 1967-től kezdve kezdték el használni videójátékokban, amikkel kb egyidősek. És persze mi más lett volna ezen játékok többségének célja, mint a rakéták lődözése. Itt ért össze a valóság és a játék.
A 2000-es évek elején az ilyen típusú lövöldözős játékok népszerűsége megcsappant, és az irányításukra szolgáló joystickokat is felváltották fiatalabb unokatestvéreik, a konzolok kontrollerei.
A joystick pedig nyugdíjas korára kb oda tért vissza, ahonnan jött: sok repülőgép legfőbb irányítóeszköze lett belőle. Emellett találhatunk még botkormányt munkagépek, toronydaruk, markolók kezelőszervei között.