Egész furcsa jövőt vizionálnak egyesek a turizmusnak. Vannak, akik azt gondolják, hogy az utazás jövője az, hogy az emberek egyáltalán nem is fognak utazni. Hogyan lenne ez lehetséges? A virtuális valósággal.
Az utóbbi évek fejlesztései következtében mind többen találgatják , hogy vajon a virtuális valóság milyen hatással lesz a különböző iparágakra. Az utazási ágazat esetében az előrejelzések rendkívül széles palettájával találkozhatunk: divatos marketingeszköztől kezdve az iparág létét veszélyeztető fenyegetésig sok minden lehet a virtuális valóság.
A VR forradalmian mesterséges környezetet teremt, melyet a felhasználó egy headset használatával fedezhet fel. Ám a VR-t övező felhajtás és az optimista eladási előrejelzések ellenére mégis viszonylag lassan halad a technológia elterjedése. Egyvalamiből nincs hiány, a jóslatokból. Ezek egy jelentős része pedig a VR és a turizmus kapcsolatát találgatja.
Virtuális valóság a turizmusban
A VR három ponton játszhat szerepet a turizmusban, ezek mindegyikére találni már példát:
-
Az utazás tervezése és promóciója kapcsán
-
Az utazás kényelmesebbé tételében
-
Az utazás kiváltásában
Utazás tervezése virtuális valóság segítségével
Mivel a vásárlók nem tudják kipróbálni az utazási élményeket mielőtt megveszik azokat, általában megpróbálnak minél több információt gyűjteni, hogy elkerüljék a csalódást és megtalálják a legjobb ajánlatokat és célpontokat. VR új távlatot nyit a hagyományos útikalauzokhoz képest, mivel lehetővé teszi az élmények átélését, így az utazók használhatják ezt a technológiát arra, hogy jobban megismerjék a lehetséges célpontokat. A Google Earth segítségével például percek alatt körbeutazhatjuk 3D-ben a világot.
VR az utazás alatt
A szolgáltatók kellemesebbé tehetik szolgáltatásaikat már annyival is, ha csak az utasok szórakoztatására használják a VR-t. Ez azonban korántsem a teljes tárháza a lehetőségeknek. Az Emirates már kísérletet tett arra, hogy okosszemüvegek segítségével kápráztassa el utasait. A légitársaság olyan okosszemüvegekkel szerelte fel a személyzetet, amelyek egyből megmutatták az utas nevét és utazási szokásait, lehetővé téve a személyre szabottabb kiszolgálást. Az utasok szintén kaptak ilyen szemüvegeket, melyek segítségükre volt a reptéren való tájékozódásban, vásárlásban és még az ételek kiválasztásában is.
VR élmény utazás helyett
Egy másik légitársaságnál, a japán All Nippon Airways-nél egyenesen azt gondolják, hogy: az utazás jövője az, hogy az emberek egyáltalán nem fognak utazni, ezért olyan technológiákba fektetnek be, melyek helyváltoztatás nélkül pótolhatják az utazás élményét. Versenytársuk, a First Airlines pedig odáig ment, hogy újabban lehetővé teszi az ügyfeleinek, hogy Tokióban maradva tapasztalhassák meg az utazás élményét: egy direkt erre a célra kialakított repülőgépen ülhetnek, mielőtt VR-túrára vinnék őket valamilyen távoli nagyvárosba például New Yorkba, Párizsba vagy épp Rómába. Így könnyen lehet, hogy nem is olyan távoli jövőben elmaradnak Európa nagyvárosaiból a serényen kattintgató japán turistacsoportok.