A valósághű, 3D játékok készítése szinte azonnal megtörtént, ahogy az első számítógépes játékok elkezdtek terjedni. A koncepció egyszerű, minél inkább megközelíteni azt az élményt, ahogy a teret a valóságban is érzékeljük. A VR játékok felé vezető út időben talán nem volt túl hosszú, azonban a fejlődés óriási.
A 80-as évek az árkád játékok hőskora volt, és ekkor jelentek meg az első konzolok is. Maga a videójáték akkora újdonság volt önmagában, hogy az esetek többségében még arra sem volt szükség, hogy a játék 3 dimenziós legyen. Elég volt ha villogott és zenélt, az élmény már önmagában is hatalmas. Azonban míg a 80-as évek magyar gyerekeinek a felhúzós autó és a Moncsi jelentette a játékipar csúcsát, addig nyugati társaik már bele-bele kóstolhattak a szárnyát bontogató 3D-s technológiába is.
Kings Quest, az első fecske
Ken és Roberta Williams 1980-ban elkészítette az óriási sikert hozó Mistery House-t, mely tulajdonképpen az első számítógépes szabadulószoba volt. A házaspár 1982-ben céget alapított, melyet egy évre rá 700.000 dollárért megvásárolt az IBM. Az IBM célja az volt, hogy egy olyan játékot készítsenek, mely ámulatba ejtően demonstrálja készülő PC-jük multimédiás képességeit. Ennek eredményeként született meg a Kings Quest, az első 3D játék.
Ez volt az első olyan számítógépes játék, mely 16 színt (EGA) volt képes megjeleníteni és 3 dimenziós világban mozoghattunk karakterünkkel. A 3D-s újítás abból állt, hogy el lehetett menni a képernyőn megjelenő objektumok előtt és mögött is. Ez akkoriban, akárcsak a 16 szín lenyűgözőnek számított, olyannyira, hogy a Kings Quest átütő sikert hozott és évtizedeken át jöttek ki újabb és újabb verziói, az utolsó (máig) 2015-ben. Az első játékban egy lovag, Sir Graham bőrébe bújva kell három elrejtett kincset megtalálni, és eltenni láb alól egy boszorkányt a haldokló király kérésére. Siker esetén a trón is a miénk lett. A folytatásokban is hasonló küldetésekben vehettünk részt, különböző varázslók, banyák orra alá törhettünt borsot, és mesés királyságok trónjára tehettük rá a kezünket.
A Kings Quest nem csak a 3D ábrázolásában hozott újat, hanem ez volt az a játék, mely az első volt a mára olyannyira elterjedt fantasy játékok sorában is.
Star Wars
Alapvetően máshol volt a hangsúly az 1983-ban megjelent első Star Wars játéknál, mint a Kings Questnél. Az viszont tény, hogy a vektorokból álló, ámde vonalakként ható grafika minden addigi játéknál közelebb hozta a 3D-t a konzolok világához. A siker persze nem csak ennek volt köszönhető, a Star Wars szinte soha nem okozott csalódást a játék-, és filmiparban sem.
I, Robot
Szintén 1983-ban fejlesztették az 1984-ben debütáló I, Robot névre hallgató játékot. Nem hozott akkora sikert, mint remélték, a készítő Atari mindössze 1000-t adott el belőle, pedig ez volt az első játék, mely a polygon grafikát használt. A technológia lényege nagyon egyszerűen annyi, hogy a térhatású tárgyakat sokszögekből rakta össze, ez pedig a pénzügyi bukta ellenére is kiemelt szerepet biztosít a játéknak a 3D játékok történelmében.