Adatvédelmi beállítások központ
Adataid védelme
Az oldal működéséhez szükséges sütik
Statisztikai sütik
Marketing sütik
Adataid védelme
Weboldalunk megfelelő működéséhez sütiket használunk, amelyek lehetővé teszik a tartalmak és hirdetések személyre szabását, közösségi média funkciók felkínálását, valamint az oldalunk látogatottságának elemzését. Oldalhasználattal kapcsolatos információkat – amennyiben engedélyezed – megosztunk közösségi média, hirdetési és analitikai partnereinkkel, például a Google-lal. A sütik kizárólag akkor kerülnek elhelyezésre, ha előzetesen hozzájárulsz a használatukhoz.

Amikor ellátogatsz egy weboldalra, a weboldal – engedélyed esetén – információkat tárolhat vagy gyűjthet a böngésződről, amit az esetek többségében sütik segítségével végez. Ezek az információk vonatkozhatnak rád, mint felhasználóra, a preferenciáidra, az általad használt eszközre vagy az oldal megfelelő működésének biztosítására. Az információk önmagukban nem alkalmasak a közvetlen azonosításodra, de képesek személyre szabottabb felhasználói élményt nyújtani.

Választási lehetőségek
Jogosult vagy eldönteni, hogy engedélyezed-e a különböző típusú sütik használatát. Az alapértelmezett beállítások módosításához kattints a kategóriákra. Ne feledd, hogy bizonyos sütik blokkolása befolyásolhatja a weboldalunkon nyújtott szolgáltatások minőségét.

Adatmegőrzés és hozzájárulás visszavonása
A sütik által gyűjtött adatokat 6 hónapig tároljuk, majd automatikusan töröljük. Jogod van bármikor módosítani vagy visszavonni a hozzájárulásodat a sütik kezelésével kapcsolatban.
Az oldal működéséhez szükséges sütik
Mindig aktív
Ezek a sütik elengedhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem kapcsolhatók ki a rendszereinkben. Általában csak olyan tevékenységekre válaszul kerülnek elhelyezésre, mint a szolgáltatások igénybevétele, például adatvédelmi beállítások megadása, bejelentkezés vagy űrlapok kitöltése. A böngésződ beállíthatja ezek blokkolását, de bizonyos funkciók az oldal használatában korlátozottak lehetnek.
Részletek
Statisztikai sütik
Ezek a sütik az oldal látogatottságának és teljesítményének méréséhez járulnak hozzá. Az adatok névtelen formában való gyűjtésén és jelentésén keresztül segítenek megérteni, hogyan használják a látogatók a weboldalt. Ezek a sütik csak az előzetes hozzájárulásod alapján kerülnek elhelyezésre.
Részletek
Marketing sütik
A marketingsütiket a látogatók weboldal-tevékenységének nyomon követésére használjuk, annak érdekében, hogy releváns hirdetéseket tegyünk közzé az egyéni felhasználók számára, és ösztönözzük a felhasználói aktivitást. Ezek az információk megosztásra kerülnek hirdetési és analitikai partnereinkkel, például a Google-lal. Az adatgyűjtésre és feldolgozásra vonatkozó részletekért kérjük, látogass el a Google Adatvédelmi Tájékoztatója oldalra. Ezek a sütik szintén csak a hozzájárulásod alapján kerülnek felhasználásra.
Részletek
HU EN
Kis VR történelem, avagy mi köze a Feszty-körképnek a virtuális valósághoz?
2018. 11. 05.

A szimulációt tulajdonképpen már az ősemberek is gyakorolták, amikor este a tűznél eljátszották, hogy egy-egy vadászati szituációban hogyan cselekednének. Ehhez szolgáltak díszletként a barlangrajzok, melyek segítségével beleélték magukat a majdani vadászatba, ha úgy tetszik a vadászat virtuális valóságába. Az élményt tovább fokozta a az ütemes zene, a sámán monoton kántálása és esetenként a tűzbe morzsolt tudatmódosító szerek bódító hatása.

A panorámafestmények

A virtuális valóság előképének tekintehetőek a panorámafestmények keltette illuziók is, mint például a Feszty-körkép, melyet szemlélve a honfoglalás kellős közepén érezhetjük magunkat. A fényképészet megjelenése és fejlődése, majd a mozgókép elterjedése mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy az illúzió tökéletesedjen.

Az első szimulátorok

Az 1920-as, 30-as években már készítettek olyan szerkezeteket is, melyek botkormánnyal, ülséssel a repülés érzetét keltették.  Pontosabban az olyan repülését, melynél a rossz látási viszonyok miatt a pilótáknak a szemük helyett kizárólag a műszerekre kellett hagyatkozniuk. A Link Corporation gyártott a katonaság részére olyan szerkezeteket, amelyek segítségével a fent említett műszerrepülés volt gyakorolható. Ezek a berendezések inkább hasonlítottak egy nagy fekete dobozra, mint egy repülőgépre. A belsejében a repülőgépeknél megtalálható speciális műszereket helyezték el, természetesen egy botkormánnyal és egy üléssel együtt. A doboz egy mozgó talapzaton foglalt helyet, ami szintén része volt a repülés illúziójának.

Majd az 50-es években megjelentek az olyan szimulátorok, melyek az élményt nem csak mozgással, hanem kép vetítésével is kiegészítették. Ezek a berendezések hatalmasak, akár szoba méretűek is lehettek, működtetésük pedig nagy szakértelmet kívánt.

Irány Hollywood

Az 1970-es években már számos Hollywood-i filmtrükk készült számítógépes grafika felhasználásával. Gondoljunk csak a hatalmas sikert aratott, 1976-ban készült Star Wars-ra.

A VR jövőjét nagyban befolyásolták az olyan filmtechnikák, mint a sztereoszkópikus, vagy 3D-mozi és különböző széles vásznú rendszerek, amelyekkel a hollywoodi filmkészítők próbálkoztak az 1950-es évek elején. A Cinerama elnevezésű a legismertebb ezen technikák közül. A célja az, hogy megnövelje a mozi közönsége számára a látómezőt. Három, egymáshoz képest kis szöget bezáró, kamerával vették fel a Cinerama film minden egyes jelenetét. Ezt követően szinkronizálták, és három befelé fordított hatalmas vetítő vászonra vetítették ki. Ezek a vásznak teljesen lefedték a nézők látómezejét, beleértve a perifériákat is. A technika azonban túl költségesnek bizonyult ahhoz, hogy ezekre a filmekre a kommersz filmszínházak vevők legyenek. Mindenesetre a térbeli vizuális hatáskeltés egy fontos elemévé vált a VR-nak.

A cikk elkészítésében a fokusz.info hírportál anyaga volt segítségünkre.

Szabadabb mozgás a virtuális térben – Ha...
Mekkora üzlet a virtuális valóság?
Mindenki megtalálja kedvenc játékát
MEGNÉZEM A JÁTÉKOKAT
Ez is érdekelhet
Virtuális valóság technika segíti a gyermeksebészek munkáját a Semmelweis Egyetemen
Virtuális valóság technika segíti a gyermeksebészek munkáját a Semmelweis Egyetemen
VR szemüveg újdonságok 2024-ben
VR szemüveg újdonságok 2024-ben
Venni vagy nem venni - itt az Apple Vision Pro reklámja
Venni vagy nem venni - itt az Apple Vision Pro reklámja