Repülés, zuhanás, mélység, üldözés - a VR játékokból ismert szituációk sokaknak mindennapi pszichológiai problémát jelentenek. A virtuális valóságban azonban olyan helyzeteket teremthetnek a terapeuták, amelyek segíthetnek legyőzni a tömegiszonyt, a tériszonyt, vagy a pánikot, napjaink népbetegségeit. Persze a jövő VR gyógyászatában is fontos lesz a megelőzés: kikapcsolódni egy békés virtuális környezetben, vagy egy kis lövöldözéssel levezetni a stresszt.
Egyes pszichológiai természetű problémánkat hajlamosak vagyunk elhallgatni, egy életen át cipelve a kellemetlen terhet, magunkba fojtva annak minden kellemetlenségét. Egy, az Egyesült Királyságban készült felmérés szerint a munkaképes felnőtt lakosság egészségügyi problémáinak mintegy fele vezethető vissza valamilyen pszichés zavarra. Az egyes fóbiák, pánikbetegségek a modern világban egyre szélesebb társadalmi rétegeket érintenek, a kutatások és az egészségügyi források viszont nem tartanak lépést ezzel a problémával. Ráadásul, legalábbis a tapasztalatok azt mutatják, egyes esetekben pusztán a tanácsadás, a lehetőség, hogy beszéljünk róla, nem is elégséges a kezelés igazi sikeréhez. Átütő eredmény csak akkor érhető el, ha a beteg vezetett, ellenőrzött körülmények között nézhet szembe saját félelmeivel egy konkrét helyzetben.
A VR játékokból ismert környezet emberek gyógyulásában segíthet
Itt jön a képbe a VR technológia, egy olyan lehetőség, amely már fél évszázada kopogtat a gyógyászat ezen területének ajtaján, és végre az áttörés küszöbén áll. A játékokból már ismert virtuális tér lehet ugyanis az a gyógyír, amelyre mindenki várt, és amely a technológia fejlődésével, finomodásával és olcsóságával egyre többek számára válik elérhetővé.
A virtuális technológia lehetővé teszi olyan élethű szimulációk megalkotását, amelyek tipikusnak tekinthetőek egyes betegségek esetén. A terapeuta sokszor megoldhatatlan, nagy nehézségekbe ütköző jelenléte mondjuk egy zsúfolt bevásárlóközpontban, vagy éppen egy magas épület tetején a virtuális technika segítségével nem probléma többé. Ráadásul egy olyan sokkoló, de egyúttal nehezen szimulálható élmény, mint például a repülés, vagy a zuhanás szimulálható a terapeuta szobájában is.
Virtuális betegségmegelőzés
A technológia másik előnye abban áll, hogy lehet bármennyire is élethű egy szituáció, a beteg valójában tudja, hogy nem a valóság, amit lát, és ez segíti és bátorítja a gyógyulásban. A szorongásos betegségek fóbiák VR-gyógyításával már több kísérlet és tanulmány is foglalkozott, de az üldözéses téveszmék kezelésére irányuló kutatások is bíztató eredményekkel járnak. Érdekes területe a VR-világnak, hogy a testképzavarral küzdő betegek, például az anorexiások vagy a túlsúlyosok is másképp érzékelhetik, tapasztalhatják meg saját testüket a virtuális térben, amely fontos eleme lehet a gyógyulásuknak.
Nem szabad elhanyagolni a megelőzést sem, a mindennapi stresszt, szorongásainkat, betegségeink gyökerét könnyen feloldhatjuk egy kellemes, nyugtató környezet látványával a virtuális térben. Vagy éppen egy kiadós lövöldözéssel is levezethetjük a feszültséget. Mindenesetre az már biztos - igaz még gyerekcipőben járnak a terápiás megoldások - új korszak elé nézünk a virtuális gyógyászatban (is).
A poszthoz az információkat és az ihletet a The Guardian cikkéből merítettük.