Amikor Stephenson feltalálta a gőzmozdonyt, gyorsan hatalmas rajongótáborra tett szert ez az új közlekedési eszköz.
“Száz vasútat, ezeret!
Csináljatok, csináljatok!
Hadd fussák be a világot,
Mint a testet az erek.”
Írta például Petőfi nagyon lelkesen. Azonban nem csak ilyen visszajelzések érkeztek, nagyon sokan hangosan ellenezték az új találmányt. Félelmüknek egyrészt volt alapja, mert Watt előtt a gőzgépeknek gyakran szokásuk volt felrobbanni, ami ugye kimondottan káros az egészségre. Ami viszont nem okoz semmi galibát, az a sebesség, mégis sok tudományos igényű tanulmány született arról a korban, hogy az emberi szervezet nem fogja tartósan bírni az olykor akár 40 mph-s száguldozást.
Persze nem csak a vasút ütközött ilyen ellenállásba, szinte minden újdonságnak akadtak ellenzői, akik óva intettek használatától és terjedésétől. Nincs ez másként a virtuális valósággal sem.
Veszélyek a virtuális valóságban
A virtuális valóság veszélyei alapvetően vagy a technológiából, vagy használatának szociális hatásaiból fakadnak, vagy fakadhatnak.
Az aggályok pedig nem kimondottan újkeletűek. Az elmagányosodás, függőség, vagy éppen az optimálisnál kevesebb testmozgás ugyanúgy felmerült például korábban a számítógépes játékoknál, konzoloknál. Bár reálisnak tűnnek, elsősorban nem a technológia tehető értük felelőssé, hanem inkább a használatának a módja. Ha valaki a nap 24 órájából 20-at gameléssel tölt, az tuti nem egészséges, ám ha mondjuk a játék helyett az olvasást választaná, akkor sem járna semmivel jobban.
Ami a technológia sajátosságából fakad és többen is beszámoltak róla, az időnként előforduló szédülés, émelygés és úgy általánosságban tengeribetegséghez hasonló tünetek. Ezek valóban előfordulhatnak, főleg eleinte, ilyenkor nem árt persze egy kis szünetet tartani a VR játékban.
Általános vád szokott lenni a számítógépes játékokkal szemben is, hogy fennáll a veszélye annak, hogy a játékosok összekeverik a valódi és a virtuális valóságot, ezért például, ha nagyon véres játékokkal játszanak, akkor nagyobb az esély arra, hogy a való életben is nekiállnak majd hentelni. Ezt az összefüggést kimondottan sokan akarták már bizonyítani, ám mindig nagyon erőltetetten sikerült csak. Az valószínű, hogy aki tömegmészárlásra készül, az pl nem az én kicsi pónimat fogja festegetni a Tilt Brushon, hanem valami más játékban mészárol zombikat, mert ilyen az érdeklődése, de attól még senki nem fogja a metrón kitépni valakinek a gerincét, mert túl sokat mortalozott.
Valós veszély lehet viszont a frissen létrejövő virtuális valóság platformoknál, metaverzumoknál a zaklatás veszélye. Épp, hogy elindult a Meta metaverzuma, az egyik bétatesztelő máris szexuális zaklatás miatt panaszkodott, történt ugyanis, hogy megfogdosták az avatárját.
Kicsit hasonló folyamatra számíthatunk a virtuális valóságban, mint az internet korai működésében: valószínű idő kell, hozzá, hogy egy többé-kevésbé vállalható etikett kialakuljon, amibe ez és hasonlók nem férnek bele.
A hosszú gondolatmenet végére egy jó hír: nálunk bármikor kockázatmentesen kipróbálhatod te is a virtuális valóságot, ehhez pedig temérdek játék közül választhatsz.