A mobilkommunikáció fejlődésének következő állomása az 5G hálózatok megjelenése és elterjedése lesz. A gyorsabb adatátvitel pedig új lehetőségeket nyit a VR számára is.
Az 5G-nek számtalan előnye van: azt ígérik, hogy gyorsabb lesz, mint a 4G, nagyobb lefedettséggel fog üzemelni és stabilabb is lesz, ezáltal pedig drasztikusan csökken az eszközök és a hálózat közti kommunikáció ideje.
Ez a fejlett hálózat nagy hatással lesz a technológiára és annak felhasználására is. Elég ha a mobilról vezérelhető okosotthonokra, vagy az önvezető járművekre és a még nevükben meglehetősen futurisztikusnak ható okos városokra (smart cities) gondolunk. Mégis, ha egy olyan iparágat kellene megnevezni, ami a legtöbb hasznot húzza az 5G-ből, akkor érdemes a virtuális valóságra voksolni. Ugyan az elmúlt pár évben a VR eladások rendre alulmúlták a várakozásokat, a technológia népszerűsége folyamatosan növekszik.
A virtuális valóság meglehetősen nagy üzlet már most is, és a jövőben a egyre nagyobb szerepet fog játszani más iparágakban is, a szórakoztatástól kezdve az oktatáson át az egészségügyig. A technológiában ugyan óriási lehetőségek vannak, azonban azok teljes kiaknázásának technikai akadályai vannak. Pontosan olyan akadályok, melyek jó részét megoldja az 5G. Gondoljunk csak bele: minden eddiginél alacsonyabb válaszidőt, szupergyors sebességet és stabil kapcsolatot biztosít majd. Így várhatóan a VR elterjedéséhez is óriási lökést ad.
Mit tehet az 5G a VR-ért?
Az 5G hálózat legnagyobb előnye a korábban látottnál sokkal stabilabb hálózati kapcsolat. Megszűnik, hogy a VR alkalmazások sokszor akadnak a rossz hálózati kapcsolat miatt, ráadásul a hálózat több eszközt is képes egyidejűleg kezelni.
Ezek jó hírek a VR játékok szerelmesei számára is, azonban még nagyobb változást jelentenek olyan területeken, ahol a stabil kapcsolat életbevágóan fontos, mint például az egészségügyben.
A Qualcomm előrejelzése szerint az 5G tizedére csökkenti a válaszidőt, ami óriási előrelépés lesz. Végét jelenti az akadásoknak, laggolásoknak.
(Erről van egy kis videójuk is, valami elképesztő angol akcentussal:
)
A másik hatalmas előnye a dolognak az, hogy az adatkommunikáció sebessége lehetővé teszi majd, hogy a VR alkalmazások felhőbe tárolják az adatok jó részét és a számításokat is ott végezzék. Ez pedig azt jelenti, hogy a kezünkbe (fejünkre) elég lesz egy kisebb teljesítményű, és ezért feltehetően olcsóbb VR eszköz.
Mobilabb lesz a VR
Az 5G pont jókor érkezik a VR iparág számára, mégpedig azért mert pont mostanában jelentek meg az első olyan úttörő VR headsetek, mint az Oculus Quest és a HTC Focus, melyek úgy nyújtják a VR technológia csúcsát, hogy nincs szükség vezetékre csatlakoztatásukhoz. Egy villámgyors hálózattal pedig lehet, hogy gyökeresen megváltoznak még a megrögzött gémerek szokásai is. Képzeld csak el, pár év múlva simán lehet, hogy ugyanúgy lehet játszani mondjuk egy parkban, mint nálunk. De nyugodj meg, akkor tuti mi is nyitunk egy kerthelyiséget. Addig pedig marad a játékterem, amibe itt tudsz időpontot foglalni.