A Beat Saber VR játék kognitív képességek javításában rejthető potenciáljáról számol be egy új tanulmány. A vizsgálat rávilágított, hogy a VR “edzés” pozitívan befolyásolja a szelektív figyelmet és megfigyelő képességeket, ellentétben a fizikai tréninggel, amely nem mutatott változást a kognitív funkciókban. A virtuális valóság, különösen a VR játékok, ígéretes alternatívát kínálnak a hagyományos fizikai edzéshez képest, különösen azért, mert a jövőben talán nagyobb hozzáférhetőséget és megfizethetőséget biztosítanak a hagyományos konditermekhez képest.
Jegyezzük meg a szót: exergaming
Az exergaming, amely az edzést és a videojátékokat ötvözi, egyre népszerűbbé válik. A tanulmány célja Sidney Grosprêtre és munkatársai által az volt, hogy megvizsgálják, vajon a VR exergaming hogyan befolyásolja bizonyos kognitív funkciókat, mint például a megfigyelőképességet és a figyelmet. A kutatásban 11 fiatal, egészséges személy vett részt, akik a tanulmány ideje alatt nem végeztek szokatlan fizikai aktivitást, hogy tiszta eredményeket kapjanak.
A résztvevők kognitív teszteken estek át a tanulmány elején és végén, kiegészítve a finom motoros készségeket mérő feladatokkal. Két programon vettek részt: az egyikben árnyékboksz fitneszvideókat követtek, a másikban pedig a Beat Saber VR játékot játszották. A VR tréning után a résztvevők jobban teljesítettek az összpontosítást és a megfigyelést vizsgáló teszteken.
VR és testmozgás
A kutatók megállapították, hogy a VR és a mozgás kombinációja hatékonyan javítja a kognitív funkciókat, a hasonló fizikai terheléssel járó hagyományos edzéshez képest. A tanulmánynak azomban megvannak a korlátai, többek között a kis mintavétel és a rövid edzések miatt. A tanulmány, mely fontos lépés lehet a VR tréning lehetőségeinek tudományos megértéséhez, itt érhető el: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cogs.13278